New York City Ballet: NY Export: Opus Jazz | USA | 2010 | 45:00
minden-ki | every-one | AT | 2015 | 09:53 [Kísérő film | Accompanying film]
[For English content please scroll down.]
1958-ban Jerome Robbins „tornacipős balettje“, a NY Export: Opus Jazz a The Ed Sullivan Show-nak köszönhetően bombaként robbant be a köztudatba, majd hódította meg a világ színpadjait.
Robert Prince jazz zenéjére, Ben Shahn absztrakt városi díszletében elevenedik meg az elégedetlen városi fiatalok története a balett, a jazz, a standard táncok, valamint a latin, afrikai és amerikai ritmusok különleges elegyével. A végeredmény egy rendkívül expresszív, kortárs stílus lett.
Most a filmmel válik kerekké a történet. A New York City Ballet két szólistája, Ellen Bar és Sean Suozzi készítette el az igencsak mozgalmasra sikeredett filmes adaptációt, mellyel, a West Side Story után, Jerome Robbins koreográfiája ismét meghódítja New York utcáit. A 35 mm-re forgatott, szélesvásznú filmben feltűnik a felújítás előtt álló High Line, a McCarren Pool, Coney Island, Red Hook, és a Carroll Gardens, melyek öt balett történetnek szolgálnak hátteréül.
In 1958, Jerome Robbinsʼ “ballet in sneakers,” NY Export: Opus Jazz, became a smash hit when it was broadcast on The Ed Sullivan Show and toured around the world. Set to an evocative jazz score by Robert Prince and abstract urban backdrops by Ben Shahn, the dance told the story of disaffected urban youth through movement that blended ballet, jazz and ballroom dancing with Latin, African and American rhythms to create a powerfully expressive, sexy and contemporary style. Now, the work comes full circle in the vibrant film adaptation, conceived by New York City Ballet soloists Ellen Bar and Sean Suozzi.
Enlisting filmmakers Henry Joost (Catfish) and Jody Lee Lipes (Brock Enright: Good Times Will Never Be The Same), Ellen Bar and Sean Suozzi set out to make the most ambitious dance film in recent memory — the first to return Jerome Robbins’choreography to the streets of New York since the movie version of West Side Story. Shot in widescreen 35mm film format, this on-location adaptation utilizes New York City locations like the pre-renovation High Line, McCarren Pool, Coney Island, Red Hook, and Carroll Gardens as backdrops for the five very different movements of the ballet.
Együttműködő partner | Partner
minden-ki | every-one | AT | 2015 | 09:53

Ez a film az átlagos emberről szól, „a közös hősről, a mindenütt jelenlevő karakterről, az utcán ezredmagával sétálóról. Ez az ismeretlen hős egy régről ismert figura. A családokat, csoportokat és osztályokat szimbolizáló egyének lassan eltűnnek. A számok térhódításának vagyunk tanúi, ami a demokrácia, a városok növekedése, a mindent elborító adminisztráció és a kibernetika velejárója. Folyamatosan változó tömeg, név- és arcnélküli hősök tömege, mint egy szorosra szőtt vászon hömpölyög az utcákon.„ (Michel de Certeau)
Fényképezte | Cinematography and camera: Lisa Rastl
Vágó | Editing: Lāsma Ābele [Riga], Adnan Popovic [Vienna]
Animáció | Animation: Adnan Popovic
Produkciós cég | Production: New Theatre Institute of Latvia, Kristpas Bedritis und Linda Udre
Koreográfus asszisztens | Choreographic assistant: Esther Steinkogler
Koncepció – koreográfia | Concept – choreography: Willi Dorner
Rendező | Directed by: Willi Dorner
Köszönet | Many thanks to Nikita Aleksejevs, Kristine Jansone, Michael Palm
Külön köszönet | Special thanks to Laura Stasane – New Theatre Institute of Latvia.
Támogatók | Supported by the city of Vienna (Wien Kultur.), Culture Programme of the European Union, Riga 2014 – European Capital of Culture and State Culture Capital Foundation.
This film is devoted to the ordinary man, “to a common hero, an ubiquitous character, walking in countless thousands on the streets. This anonymous hero is very ancient. Slowly the representatives that formerly symbolized families, groups, and orders disappear. We witness the advent of the number. It comes along with democracy, the large city, administrations, cybernetics. It is a flexible and continuous mass, woven tight like a fabric with neither rips nor darned patches, a multitude of quantified heroes who lose names and faces as they become the ciphered river of the streets, a mobile language of computations and rationalities that belong to no one.” (Michel de Certeau)
Együttműködő partner | Partner: