gettó stílus – farkasember vívódása – férfi tangó – mechanikus lábbelik
A Nemzetközi Rövidek programba 38 országból érkeztek nevezések, melyek közül nemzetközi zsűri választja ki és adja át a pénzdíjjal járó Legjobb Táncfilm Díjat, a nézők pedig szavazhatnak a Közönségdíjas filmre.
ghetto style – conflicts of werewolf – male tango – mechanical footwares
The International Shorts program received submissions from 38 countries, among which an international jury will select one work for the Best Dance Film money prize, and spectators vote for Audience Prize.
Helyszín / Venue: Három Holló
Napijegy / Day pass: 1000 Ft /// Jegyvásárlás / Ticket sale
A gáláns Indiák | Les Indes Galantes | The Amorous Indies | FR | 2018 | 05:46
“A gáláns Indiák” opera-balettet 1735-ben írta Jean Philippe Rameau, akit egy 1723-ban, Párizsban látott indián törzsi táncelőadás inspirált. Clément Cogitore a balett egy részletét dolgozta fel a Los angelesi fekete gettó Krump stílusában. A törzsi tánc és a Krump lázadása egyaránt életre keltik Rameau librettóját.
Les Indes Galantes is an opera-ballet created by Jean Philippe Rameau in 1735. He was inspired for one of the dance by tribal Indian dances performed in Paris in 1723. Clément Cogitore adapts a short part of the ballet by mobilizing a group of Krump dancers, an art form born in Los Angeles black ghetto in the 1990s. Both the tribal dance performed in Paris in 1723, and the rebellious Krump dancers shape a re-enactment of Rameau’s original libretto.
Production 3e Scène, Opéra National de Paris – Les Films Pelleas
Courtesy of the artist, Eva Hober gallery (FR) and Reinhard Hauff gallery (DE)
Mantegna házában | In the house of Mantegna | IT | 2017 | 06:36
A limit, a boundary. A prison, an earthy and opaque shell. This is the body Plato talks about in Phaedo, inaugurating philosophy as an act that ought to put the body itself to death by blocking the “barbaric mud” of the passions enclosed in it. But do there exist borders that are not, as Melville said, porous or frayed? Does there exist a final border that we cannot cross?
Rendező | Director: Michele Manzini
Forgatókönyv | Screenplay: Michele Manzini and Valeria Lo Meo
Fényképezte | Director of photography: Luciano Perbellini
Vágó | Editing: Valeria Lo Meo
Előadó | Performer: Barbara Canal
![]() ![]() ![]() |
KINT-TANGÓ-BENT-TANGÓ | INTANGOUT | IT | 2018 | 7:48
Hat hónapos tangó kurzus után a Brindisi börtön lakói az INTANGOUT film főszereplőivé váltak. A tangó gyökerei szolgáltak a film inspirációjául, ami most összeolvad a börtönléttel, a férfiak börtönével. Egy pillanatra felszínre tör az érzelmesség is.
After attending a 6 month Tango course, the prisoners of the Brindisi District Office are the protagonists of the video art dance INTANGOUT inspired by the origins of Tango, when they danced among lonely men, highlighting the similarities that unite the Tango to the condition of life of a prisoner, to his life in prison, in the male section, projected “sentimentally” out of necessity dances with another man. Hybrid dance of hybrid people, the tango feeds on friction and victimism.
Írta és Rendezte | Director, Writer: Vito ALFARANO
Producer: AlphaZTL Compagnia d’Arte Dinamica
DIH.breath | IT | 2016 | 1:00

A kamera és mozgó test párbeszéde, a test érzelmi állapotát tükröző légzés ritmusa által mozgatott testté. A légzés a csendből indul, kintről befelé, majd bentről kifelé haladó, folyamatos pulzáló mozgás. Ez az élet lélegzése, mely szellemmel és lélekkel tölti fel testünket.
The contemporary short dance film originates from a dialogue between the camera and the moving body generated by the rhythm of breathing which expresses the sense of the body. The act of breathing arises from silence, and goes from the outside to the inside, from the inside to the outside, in a ceaseless pulsating movement. It is a breath of life endowing
our body with soul and intellect.
Ötlet, koreográfia, előadó / Concept, choreographer, performer: Daša GRGIČ
Rendező, oparatőr, vágó / Director, camera, editor: Luca QUAIA
Könnyed Luxus | Light Luxury 光华 | ROC | 2018 | 05:12
A szent és profán között egyensúlyozik Aïsha Devi és a lázadó kínai művész, Tianzhou Chen koprodukciója. A film számos referenciát vonultat fel, úgy mint a kínai vallás, a japán butoh, a vogueing, a divatvilág. A svájci születésű nepáli-tibeti Aïsha Devi találkozik a szádhu ritualizmus, a mágia és androgén istenség színházával.
Balancing the sacred and the profane, Devi’s new video in collaboration with rebellious Chinese artist Tianzhou Chen mixes colourful, mythical and natural imagery. Devi says: “Luxury is prosaic, lux is atomic.” Rich with references to Chinese religion, Butoh, vogueing, and the world of fashion, the trance mantras of Swiss-born, Napalese-Tibetan artist Aïsha Devi meet a rave-like theatre of sadhu ritualism, magic and androgynous deities.
Rendező | Directed by Tianzhuo CHEN
Előadók | Featuring: Baby CHINAYU, Beio, Honglei SHEN
Smink | Make-up: Re Duo, Milky H3
Operatőr | Camera: Cai CHEN
Vágó | Editing: Mitsuru ISSHIKI
Asszisztens | Assistant: Weixing REN
Fényképezte | Photography: Peiyu SHEN, Weixing REN
Külön köszönet | Special thanks: Brandon ROSENBLUTH, Raphael RODRIGUEZ, Emile BARRET
Producer | Produced by: HoundStooth
TIMECODE | ESP | 2016 | 15:00
Luna és Diego egy parkolóház biztonsági őrei. Diego éjszakás, Luna nappali műszakos.
“Szabadúszó programozóként dolgozom egy IT cégnek, ahol senki sem sejti, hogy filmeket rendezek. A forgatókönyvíró középiskolai zenetanár, a vágó egy McDonald’s-ban dolgozik Barcelona belvárosában. Diego, a film főszereplője, pedig csak egy átlagos biztonsági őrnek tűnik.” – Juanjo Giménez PEÑA, a film rendezője.
Luna and Diego are the parking lot security guards. Diego does the night shift, and Luna works by day.
“I work as a free-lance programmer for an IT corporation. Nobody there knows that I direct films. The script writer teaches music in a secondary school. The editor serves Big Macs in Barcelona city center. Diego, the main character of ‘Timecode’, seems to be only a typical security guard.” – Juanjo Giménez PEÑA
Rendező | Director: Juanjo Giménez PEÑA
Írta | Writer: Guionistas Pere ALTIMIRA, Juanjo Giménez PEÑA
Producer: Juanjo Giménez PEÑA, Daniel VILLANUEVA, Arturo MENDIZ
Fényképezte | Photography: Pere PUEYO
Vágó | Film Editing: Silvia CERVANTES
Hang | Sound: Xavi SAUCEDO
Művészeti vezető | Art direction : Daniel G. BLANCO
Zene | Music: Iván CESTER
Szereplők | Casting: Lali AYGUADE, Nicolas RICCHINI, Vicente GIL, Pep DOMENECH
Földhözragadt | Down to Earth | GR | 2014 | 4:00
Egy cipő sokat elárul viselőjéről. A formája, az anyaga és az állapota betekintést enged társadalmi rangunkba, személyiségünkbe, és nem utolsósorban vágyainkba. A film ezekre a többrétegű jelentéstartalmakra utal a “lábbeli” fogalmának átértelmezésével. A művész igencsak karakteres mozgó alkatrészekkel látta el design cipőit, hogy megszülessen a történet a mozgásban.
It is no secret that shoes say a lot about the person wearing them. The shoe´s form, material and condition provide insight into social status, character, and, last but not least, potential desires. In Down to Earth, Anna Vasof refers to this multifunctional significance while putting a very particular spin on the concept of “footwear”. After all, the artist fabricated highly distinctive mechanical devices for each of her 28 shoe designs, some of which set entire stories in motion upon walking.
A film by: Anna VASOF
Hasonmás | The Double | NL | 2016 | 01:28
Felkavaró találkozás egy hasonmással.
A man experiences an unsettling encounter with someone very much like himself.
Előadók | Dance: Terencio DOUW, Gihan KOSTER
Koreográfia | Choreography: Dalton Dangelo JANSEN
Fényképezte | Cinematography: Adnan HASOVIC
Zene | Music: Anne PARLEVLIET
Rendező, vágó | Direction and Editing: Nicola HEPP
Produkció | Production: Stichting Nicola Hepp Dansproducties
Külön köszönet | Special thanks to Gerleen BALSTRA, Jens VAN HUIZEN, Nadine WIJSHOFF, Amsterdam University of the Arts.
Sósvíz | Salt Water | USA | 2017 | 05:45
A földmozgások szeizmológiai adataira épülő táncfilm.
Dance-film set to the seismographic recordings of the earth’s vibrations.
Rendező | Director: Abe ABRAHAM
![]() ![]() |
Farkasember-szív | Werewolf Heart | 2016 | 04:00
Egy lény belső konfliktusai. A mozgás a saját démonokkal való csatázás belső hangjainak és összeütközéseinek megnyilvánulása.
Is a performance that illustrates the inner conflict of this entity. Her body movements are reflective of her inner voice and the conflict she is experiencing while batting personal demons.
Rendező | Director: Chirstian WEBER
Koreográfus, előadó | Choreographer, Performer: Dalel BACRE
Smink | Makeup Artist: Kymber BLAKE
Vágó | Editor: Charlie HARVEY
![]() ![]() ![]() |